Abstrakt
Ačkoliv Romové představují etnickou menšinu marginalizovanou a pronásledovanou napříč celým světem, existuje jeden kulturní rys, pro který jsou celosvětově obdivováni a oslavováni: jejich muzicírování a hudební tvorba. To se hojně odráží v kinematografii, ať už v hrané nebo dokumentární. Ve filmech se tak romští hudebníci stávají často zhmotněním odvěkých fantazií a stereotypů spíše než sami sebou. Dokumentární film Hopa lide přistupuje k romskému muzicírování z odlišné perspektivy. Autor filmu na základě desetiletého výzkumu v komunitě slovenských romských hudebníků inicioval vznik kolaborativního dokumentu skládajícího se ze tří kapitol. Každá z nich zachycuje tvorbu hudebního klipu, v němž se sami hudebníci ujímají rolí režisérů. Kamera rozpohybovaná neustálou improvizací a interakcí nám zprostředkovává dosud příliš neprozkoumaná zákoutí romského muzikantství – od zářných reflektorů velkých festivalů až po tichá zákulisí a intimní výpovědi o nesplněných (a nesplnitelných) snech; od humorných scén plných smíchu až po těžký každodenní boj o své místo na světě. Film vybízí diváky ke zpochybnění hluboce zakořeněných stereotypů o Romech. Spíše než dalším filmem „o romských muzikantech“ je Hopa lide jeden z mála existujících dokumentů natočených „s romskými muzikanty“.
Bio
Petr Nuska, Ph.D. je vizuální etnomuzikolog a tvůrce etnografických filmů, v současné době působící na české a slovenské akademii věd. Film Hopa lide vychází z jeho doktorského výzkumu na Durham University, v němž se věnoval právě romskému muzicírování na středním Slovensku.